קורס הכשרה למדריכי מונטסורי
הצהרת יעדים
המרכז המונטסורי נעמי סטיוארט מחויב להשגת הסטנדרטים הגבוהים ביותר של הכשרת מדריכים בשיטת מונטסורי בישראל.
מטרתנו היא להפיץ את ההוראה בשיטת מונטסורי באמצעות הוראה אקדמית והתנסות מעשית ברמה גבוהה, מתוך כוונה שילדי ישראל יוכלו ליהנות מהיתרונות של תכנית הלימודים בשיטת מונטסורי, כמו ילדים אחרים ברחבי העולם.
הקורס פתוח לכולם ללא הבדל גזע, צבע, לאום, מין או מוצא אתני.
קורס ההסמכה :
הקורס הנו קורס ערב.
משך הקורס שנתיים והוא כולל שני חלקים :
1. כ- 315 שעות לימוד אקדמיים
2. כ- 400 שעות התנסות מעשית
מטרת הקורס :
הכשרת מדריכים בשיטת מונטסורי היודעים כיצד לסייע לכל ילד לממש את הפוטנציאל שלו במלואו, תוך התחייבות לאפשר לילד את המרחב ואת החופש לו הוא זכאי (וזקוק) כדי להתפתח באופן טבעי.
טווח גילאי הילדים אליו מתייחס הקורס :
קורס זה מיועד להכשיר גננות לילדים בגילאי שנתיים וחצי עד 6 שנים.
רמה השכלתית ותעודה :
למסיימים את הקורס בהצלחה תינתן תעודת הסמכה מטעם "המרכז המונטסורי – נעמי סטיוארט"
הסמכה בינלאומית:
המרכז היה עד 2013 מרכז מאושר על ידי
The Montessori Accreditation Council for Teacher Education – MACTE
בשנת 2014- יפתח קורס חדש אשר יעבור תהליך אישור להמשך ההסמכה על ידי MACTE
MACTE Commission
506 Seventh Street
Racine WI 53403
Phone: (262) 898-1846
Fax: (262) 898-1849
www.macte.org
תעודת ההסמכה של מרכז מונטסורי מקנה נקודות זיכוי לתואר אקדמי של אוניברסיטת וונקובר ( קנדה ).
נושאי הלימוד
מריה מונטסורי – האישה והשיטה
סקירה היסטורית של חייה של מריה מונטסורי ושל שיטת מונטסורי.
הכרת רעיונות חינוכיים מרכזיים ומושגים מונטסוריים בסיסיים.
פסיכולוגיה והתפתחות הילד לפי מונטסורי
שלבי התפתחות הילד לפי ד"ר מונטסורי ותיאוריות אחרות בנושא התפתחות הילד.
תאוריות של פרויד, יונג, אדלר, מאסלו, פרנקל, גרדנר, לאנג.
שיטות תצפית
מטרות וסיבות.
התבוננות עצמית, סוגי תצפית.
חיים מעשיים
פילוסופיה, יעדים וסיבות.
חוקי יסוד של החיים הגן והכרת מעגל העבודה.
תרגילים לטיפול בסביבה, לטיפוח אישי ולפתוח מיומנויות חברתיות.
פיתוח החושים
פילוסופיה, יעדים וסיבות.
תרגילים לפיתוח כל אחד מחמשת החושים.
פיתוח סדר ואינטלגנציה.
חשבון
פילוסופיה, יעדים וסיבות.
שלבי התפתחות בחשיבה המתמטית, השיטה העשרונית וארבע פעולות החשבון.
מוזיקה ותנועה
פילוסופיה, יעדים וסיבות
הכרת מלחינים ויצירותיהם, סוגים שונים של מוסיקה באמצעות האזנה פעילה.
לימודי תרבות ומדע
גאוגרפיה, טבע, היסטוריה – פילוסופיה, יעדים וסיבות.
גיאוגרפיה פיסית ומדינית
הכרת היקום, כוכבי הלכת וכדור הארץ.
יבשות, מדינות ודגליהן.
הכרת תרבויות מרחבי העולם.
ביולוגיה וזואולוגיה
הצמח וחלקיו, הגינה הלימודית.
הכרת משפחות בעלי החיים, טיפול בבעלי חיים.
היסטוריה
הכרת והבנת מושגי הזמן ודרכי מדידתם.
עברית
השפה המדוברת
פיתוח השמיעה, ההקשבה, הדיבור, ההבחנה החזותית והזיכרון.
כתיבה וקריאה
אחיזת עפרון ואימון בכלי כתיבה שונים.
הכרת התנועות והעיצורים, קריאת מילים, לימוד הדקדוק וקריאת משפטים וסיפורים קצרים.
אמנות
פילוסופיה, יעדים וסיבות.
הכרת אומנים ויצירותיהם, סוגי האומנויות הפלסטיות, אומנויות מתרבויות שונות.
ניהול כיתה
עיצוב ושימור סביבת כיתה שלווה.
ניהול תצפיות וכתיבת הערכות, ניהול גן וקשר עם הרשויות.
התנסות מעשית
400 שעות המחולקות לשעות התנסות פעילה בגן מונטסורי המאושר על ידי המרכז, ולשעות הכנת חומרי לימוד.
דרישות הקורס
נוכחות והשתתפות בכל ההרצאות, המפגשים והסמינרים בקורס (מינימום 90% בכל יחידה)
תרגול עצמאי של המצגות
הכנת אבזרי לימוד בכל נושא לפי הנחית המדריכה
השלמת ההתנסות המעשית
השלמת כל מטלות הקורס (עיוני ומעשי) והגשתן במועד
קבלת הערכה חיובית של ההתנסות בגן
הצלחה במבחני הגמר – בכתב ובעל פה
חלק מהודעה שנכתבה על ידי ד"ר מונטסורי בשנת 1936:
"…עבודתו של הילד איננה פחות או יותר מאשר בניית האדם!
יום אחר יום, שעה אחר שעה, ומרגע לרגע, עבודה תמידית זו ממשיכה.
אין הפסקה בפעילותו, כי הפסקה משמעותה מוות.
הוא חייב להתגבר על כל מכשול בדרכו, הוא חייב להעלים כל קושי.
אך האנושות, מבלי דעת, חסמה את דרך התפתחותו בקשיים אין ספור;
כך נקטעה במשך הדורות עבודתו של הילד על ידי זעקות קינה והיא ספוגת דמעות.
אבל עכשיו כאשר אנו יודעים כמה הוא סובל;
כעת, כשאנו מכירים בתוצאות הגורליות של סיכול ההתפתחות היוצרת אדם,
התעוררנו למודעות אל הצורך במערכה חברתית מסוג חדש.
מערכה למען הישות האצילית ביותר, הכי פחות מוגנת מכל הפועלים: הילד.
אנושות התעוררי!
תני לילד את תנאי המחיה להם הוא זקוק בכדי שיוכל להשיג את מטרתו המקודשת
ללא קושי וזעקות, אלא מלא בשמחה ובעזרה מהחברה בה הוא חי."
ד"ר מריה מונטסורי