מאמר מעניין על שיטת מונטסורי
שיטת מונטסורי – "מאפיה" של שיתוף פעולה, למידה עצמאית וגילוי עצמי.
בבסיסה שיטת לימוד מונטסורי מפתחת אווירה של שיתוף פעולה, נטולת ציונים או מבחנים, כיתות עם גילאים שונים ולימוד עצמאי וגילוי או מחקר עצמי, לטווחי זמן ארוכים של גילאי 2.5 עד 7. שיטת מונטסורי, נוסדה על ידי מריה מונטסורי. "מאפית המונטסורי" אחראית להשכלתם של כמה מהיזמים הגדולים של תחילת המאה הנוכחית – מייסדי גוגל ואמאזון, אתרי הענק הגדולים ביותר באינטרנט. אולי זהו רק צירוף מקרים שבוגרי השכלת מונטסורי הובילו את שני החברות החדשניות האלו, או שאולי "מאפית המונטסורי" יכולה לספק לכולנו לקחים ושיעורים, גם אם זה מאוחר מדי עבור חלקנו להשתתף בלימודי מונטסורי.
לפי שיטת מונטסורי הילד במרכז הלימודים ולא המורה
הפרמטרים הנדרשים לפי שיטת מונטסורי, כדי לקיים סביבה לימודית לפי רוח השיטה, הם רבים ונבדקים בקפידה. המטרה היא ליצור אווירה חופשית ועצמאית שתאפשר לילד ללמוד דרך גילוי עצמי ועידוד של התשוקה ללמידה ודעת. גם המבנה בו ילמדו הילדים, הרכב המורים ופרמטרים רבים אחרים נבדקים באופן אינדיבידואלי בכיתות, כשהמטרה העילאית היא העמדתו של הילד במרכז העניינים וההחלטות, ולתת לו את חופש הבחירה וכיצד ירצה ללמוד.
מונטסורי נגד הזרם השמרני של שיטות הלימוד
אנו מקבלים מעט מדי הזדמנויות, לדוגמא, לקיים את הניסויים והניסיונות הראשוניים והמקוריים שלנו ואין לנו כמעט או בכלל אפשרות להיכשל ולבחון את הטעויות שלנו. לפי שיטות לימוד בזרם המיינסטרים, אנו נמדדים ונשפטים בעיקר לפי מידת ההצלחה שלנו במתן התשובה הנכונה. הדגש לעולם כמעט איננו מתמקד בפיתוח היכולות היצירתיות ויכולות החשיבה שלנו – היכולת לאפשר לשכלנו לפעול על פי דמיון וגילויים עצמיים. ב"מאפית מונטסורי" נטען כי יש לחתור למצוא את היכולת לשאול בסגנון "למה לא?", ו- "מה אם?" לפחות באותה התדירות של "למה?"
לקריאת הכתבה המלאה באנגלית – לחצו כאן