יתרונות הרב גילאיות בכיתה המונטסורית

כיתות ג-ה יתרונות הרב גילאיות בכיתה מונטסורית

שתף את הפוסט :)

אחד מסימני ההיכר הבולטים של החינוך המונטסורי הוא כיתות רב גילאיות.

ד"ר מונטסורי הסתמכה על תצפית בילדים הפועלים בחופשיות ומתצפיות אלו הבינה שילדים לא גדלים בצורה ליניארית אלא בקפיצות התפתחותיות ויצרה את המושג "מישורי התפתחות". לפי התצפיות שלה ילדים בכל מישור התפתחותי צריכים סביבה ייחודית שתיתן מענה לצרכים היחודיים שלהם.

המישור ההתפתחותי הראשון מתרחש בגילאי 6 – 0 – זוהי  תקופת הילדות המוקדמת

הילד מונע על ידי צורך להגיע לשליטה ולפתח  את המיומנויות שלו

תקופה אינטנסיבית מאוד של גדילה מואצת המאופיינת בשינויים משמעותיים ומהירים גם גופניים וגם נפשיים.

תקופה מחולקת לשני חלקים:

0-3 – הפעוט לומד לשלוט בתנועות גופו ולדבר

3-6 – הילד הקטן מחפש לפעול בסביבה שלו ולחקור אותה.

המישור השני מתרחש בגילאי 12 – 6   זו תקופת הילדות האמצעית

זו תקופה שקטה יחסית עם גדילה מאוזנת בקצב אחיד ומעט שינויים,

הילד מתעניין בתרבות שלו בהבנה מדוע דברים קורים ורוצה להבין את העולם דרך הדמיון.

המישור השלישי מתרחש בגילאי  18 – 12  – זו  תקופת ההתבגרות

זו שוב תקופה אינטנסיבית של גדילה מואצת. שינויים משמעותיים ומהירים גופניים ונפשיים. מחולקת לשני חלקים:

15 – 12 – התבגרות מינית

18 – 15 – גיל ההתבגרות – נערות

את הילד המתבגר מעניינים תהליכי החברות, מקומו בחברה ומערכת יחסים בינו ובין אחרים ובין עולם המבוגרים.

המישור הרביעי מתרחש בגילאי 24 – 18 זו תקופת הבגרות המוקדמת

תקופה בה אין שינויים גופניים  האדם פשוט הופך מבוגר ועוסק במציאת מקומו בחברה.

היות ולילדים מטרות שונות בכל מישור התפתחותי ומתוך כך גם צרכים שונים-בית הספר הרגיל, שמלמד בקבוצות חד גילאיות ובשיטה קבועה שמתקדמת רק ברמה של הטקסטים ובכמות שלהם במהלך השנים , איננה נכונה לילדים ולא משרתת את צרכי ההתפתחות שלהם בכל מישור.

מתוך כך, על פי החזון של ד"ר מריה מונטסורי, הכיתות במוסדות חינוך מונטסורי פועלות בקבוצות רב גילאיות תלת שנתיות. בכל שלב התפתחותי הכיתות פועלות בצורה שונה לפי הצרכים הייחודיים של הילדים באותו מישור ההתפתחותי.

כאן נדבר על אספקט אחד בלבד – הכיתה הרב גילאית.

היתרונות של כיתה רב גילאית הן רבות:

למידה בקצב אישי לכל ילד

היות ובכיתה מונטסורית לומדים יחד ילדים בגילאים שונים הילדים בכיתות הרב גילאיות יכולים ללמוד בקצב שלהם ללא הלחץ הנוסף של עמידה בקצב הכיתה ולחבור וללמוד יחד עם ילדים גדולים או קטנים מהם שנמצאים באותה רמה שלהם.

כשיש ילדים בגילאים שונים בכיתה, כולם יעבדו על אותו נושא, כל אחד לפי רמתו. בפרויקט משותף על אירופה למשל כל אחד מהילדים בכיתה תורם לקבוצה לפי יכולתו לדוגמא ילד בכיתה א שרק לומד אותיות יוכל לכתוב את שמות היבשות וילד בכיתה ב או ג יוכל לכתוב בצורה יותר מפורטת. ילדים שנאבקים עם מושג מסוים שהם לא מבינים לא מרגישים מאחור ומאידך גיסא ילדים מתקדמים יותר לא משתעממים על ידי האילוץ לחזור על משהו שהם כבר שולטים בו.

למורים המלמדים בכיתות רב-גילאיות יש לרוב הבנה מוצקה של מגוון כישורים התפתחותיים, המאפשרת להם להבדיל היטב את ההוראה עבור כל ילד.

 

בניית מערכות יחסים חזקות יותר

באופן מסורתי, ילדים עוברים מדי שנה מכיתה אחת לאחרת. לא רק שזה אומר סט חדש של ציפיות אקדמיות, שגרה שונה ומבנה כיתתי שונה, אלא זה אומר גם מורה אחר.

בכיתות רב גילאיות, המורים נשארים עם הילדים 3 שנים. לכן יש למורים זמן רב יותר להכיר את התלמידים ומשפחותיהם. כאשר המורים באמת מכירים את תלמידיהם, הם מסוגלים להתאים את ההוראה מבחינת התוכן וההגשה. הם יודעים איך למשוך ילד מסוים לנושא או שיעור מסוים. הם יודעים איזו סביבה הילד צריך כדי להרגיש טוב וכך הוא יצליח בלימודים.

להורים יש גם הזדמנות להכיר טוב יותר את המורה בדרך הזו. אם לילדכם יש את אותה מורה שלוש שנים, קווי התקשורת מתחזקים. ההורים מבינים סגנונות וגם את הציפיות של המורים. הקשר בית-בית ספר הופך חלק יותר, והמרוויחים הגדולים הם הילדים.

מנטורים ומנהיגים

כאשר ילד מבלה שלוש ששנים באותה כיתה, ניתנת לו הזדמנוות לבטא חלקים שונים באישיות שלו לפי המיקום שלו בכיתה הרב גילאית. בשנה הראשונה הוא הילד החדש והקטן ביותר – באופן טבעי הוא מקבל עליו את החוקים בכיתה שהילדים הבוגרים יותר כבר מנוסים בהם, הוא לומד מהתלמידים הגדולים יותר. בשנתו השנייה בכיתה הרב גילאית הילד נמצא במקום טוב באמצע. הוא כבר לא הקטן ביותר, יש ילדים חדשים שהם צעירים ממנו (בדרך כלל אלה ילדים שהכיר מהכיתה הקודמת שלו) זו שנה שמבססת את הביטחון הרגשי והלימודי של הילד. בשנה השלישית הילדי נמצא במקום של הבוגר, המנהיג. כל השנים היו לו את הילדים הגדולים אותם העריץ ומהם למד – עכשיו הוא הבוגר, הוא הגדול. אותו מעריצים וממנו לומדים. התפקיד שלו הוא להנהיג, לתמוך ואף ללמד את הילדים היותר צעירים ממנו בכיתה.

לילדים חדשים בכיתה יש מזל שהם מוקפים במדריכי כיתה ומנהיגים אשר עוזרים להם. ילדים לומדים לרוב אחד מהשני את הטוב ביותר, והם מטבע הדברים רוצים ואף מבקשים לקבל עזרה מהחברים הבוגרים בכיתה. תלמידי שתי השכבות הנמוכות מקבלים השראה מצפייה בילדים גדולים יותר ונהנים משיתוף פעולה פורה, מתקדם ומאתגר. הם מחפשים הדרכה מילדים גדולים יותר, ולרוב ילדים גדולים יותר ישמחו לספק הדרכה.

לאחר כשנה או שנתיים באותה כיתה, לילדים יש הזדמנות לתרגל כישורי מנהיגות. בכיתות מונטסורי, זה לא נדיר לראות ילדים גדולים יותר מלמדים או מושיטים יד לחבריהם הצעירים.

החלק הטוב ביותר הוא שהילדים עוברים מצופים למנהיגים בזמן שלהם. זה לא קורה לכל הילדים בו זמנית, אבל כשזה קורה, זה מדהים לראות זאת.

משקף את החיים האמיתיים

אין תחום אחר בחיים שמפריד אנשים לקבוצות של אנשים אחרים בדיוק באותו גיל כמו שהם בפועל. בין אם בבית, בעבודה או במקום אחר, אנשים בסופו של דבר צריכים להיות בקרבת אנשים מבוגרים או צעירים מהם. פעולה זו יוצרת סביבה עשירה יותר מלאה ברעיונות ומיומנויות.

 

לסיכום

יחד עם היתרונות הרבים בללמוד בכיתה מונטסורית במשך 3 שנים, הרב גילאיות עצמה מעניקה לילדים יתרונות רבים. הילדים יעברו בסופו של דבר לכיתה חדשה ובכיתה החדשה הם יפגשו שוב בילדים איתם למדו בכיתה הקודמת. כך הילדים הלומדים במערכת הלימוד המונטסורית נפגשים שוב ושוב עם חבריהם במהלך שנות הלימוד והגדילה יחד. כל פעם בשלב התפתחותי אחר.

גנים במרכז מונטסורי

גן הכי גדולים 3-6
גנים במרכז מונטסורי

גן הכי גדולים 3-6

גן הכי גדולים 3-6 "לכל ילד יש את חוקי הגדילה הפנימיים שלו ואם אנו רוצים לעזור לו לגדול, אנו צריכים ללכת אחריו במקום לכפות את

גן גדולים 1-2
גנים במרכז מונטסורי

גן גדולים 1-2

גן גדולים 1-2   ד"ר מריה מונטסורי האמינה שהלמידה נרכשת ע"י ריכוז מרבי והדרך הטובה ביותר להשגת המטרה, היא להיעזר בכל חושיו של הילד. לפיכך,

גן יותר גדולים 2-3
גנים במרכז מונטסורי

גן יותר גדולים 2-3

גן יותר גדולים 2-3   שנתיים עד שלוש מגיל שנתיים, לילד יש רגישות מיוחדת לתפיסה חושית- צבע, מרקם, ריח, טעם וצורה. בתקופה זו אנו עובדים

בתי ספר במרכז מונטסורי

בית ספר ד-ו תכנית הלימודים
בית ספר במרכז מונטסורי

בית ספר יסודי מונטסורי כיתת ד׳-ו׳

בית ספר יסודי מונטסורי
מרחב למידה ד׳-ו׳
הינה סביבת למידה רב גילאית מעשירה ומעודדת למידה חוויתית
תוך שימת דגשים אישיים.

הכשרות והדרכות

קורס הדרכה
הדרכה

קורס יסודות החינוך המונטסורי

קורס יסודות החינוך הידעת?מייסדי גוגל, פייסבוק, אמאזון, ויקיפדיה, apple (ווזניאק), אשר שינו את חיינו במאה ה-21, זכו כולם לחינוך מונטסורי וזוקפים את הצלחתם העולמית לחינוך

קורס הכשרה
הדרכה

קורס הכשרה למדריכי מונטסורי

קורס הכשרה למדריכי מונטסורי הצהרת יעדים המרכז המונטסורי נעמי סטיוארט מחויב להשגת הסטנדרטים הגבוהים ביותר של הכשרת מדריכים בשיטת מונטסורי בישראל. מטרתנו היא להפיץ את

לפרטים נוספים

כתבות במגזין שלנו

לימוד חשבון ושפה בשיטת מונטסורי 2
מגזין מרכז מונטסורי

לימוד חשבון ושפה בשיטת מונטסורי

לימוד חשבון ושפה בשיטת מונטסורי בואו נתחיל.. לימוד חשבון ושפה בשיטת מונטסורי – התלמידים לומדים על התפתחות, הבנה ושימוש נכון בלימוד שפה בעברית. ילדים בגן

תלמידי היסודי במונטסורי
מגזין מרכז מונטסורי

תלמידי היסודי במונטסורי מעל הממוצע?

האם תלמידי היסודי במונטסורי יש מקדמה על יתר התלמידים בחינוך המסורתי? תלמידי חטיבת היסודי (בגילאי 6-12) הם מאוד חברתיים ומתמקדים בקבוצה. התפתחויות החשובות ביותר בשלב

החינוך המסורתי בעקבות החינוך המונטסורי
מגזין מרכז מונטסורי

החינוך המסורתי בעקבות החינוך המונטסורי

חינוך מסורתי בעקבות חינוך מונטסורי – לפני שנפרט על כך שהחינוך המסורתי הולך העקבות החינוך המונטסורי. טיפה רקע: בטח שמעתם על בתי ספר מונטסורי, ואולי

כיתה מונטסורית 1
מגזין מרכז מונטסורי

כיתה מונטסורית

כיתה מונטסורית כיתה מונטסורית היא העיקרון הבסיסי של הפילוסופיה החינוכית של דוקטור מריה מונטסורי , מדובר בהתפתחות ההוליסטית של הילד, כל היבט של תהליך הלמידה

בית ספר פרטי במרכז 1
מגזין מרכז מונטסורי

בית ספר יסודי פרטי במרכז

בית ספר יסודי פרטי במרכז לפניכם 5 היתרונות של חינוך בבית ספר יסודי פרטי במרכז. הורים בוחרים לשלוח את ילדיהם לבתי ספר פרטיים, כי הם

מגשי עץ מונטסורי 6
מגזין מרכז מונטסורי

מגשי מתכת או עץ מונטסורי

מגשי מתכת או מגשי עץ מונטסורי – בואו נתחיל.. מגשים בכללי הם חלק בלתי נפרד מהמונטסורי, אנו אוהבים להשתמש במגשי מתכת או מגשי עץ מונטסורי

גמילה מחיתולים בשיטת מונטסורי 1
מגזין מרכז מונטסורי

גמילה מחיתולים בשיטת מונטסורי

גמילה מחיתולים בשיטת מונטסורי – גמילה מחיתולים בשיטת מונטסורי היא ללמד את ילדכם ללכת לשירותים. הורים יודעים שכל ילד עובר לאימוני סיר לאחר גמילה מחיתולים,

מונטסורי וחינוך מיוחד 1
מגזין מרכז מונטסורי

מונטסורי וחינוך מיוחד

מונטסורי וחינוך מיוחד – בואו נתחיל.. מונטסורי וחינוך מיוחד מספקת סביבה אכפתית ותומכת לילדים בכל היכולות וסגנונות הלמידה. ילדים עם צרכים מיוחדים, לרבות מוגבלויות פיזיות,

מה זה גן מונטסורי? 1
מגזין מרכז מונטסורי

מה זה גן מונטסורי ?

מה זה גן מונטסורי ? מה זה גן מונטסורי? בעקבות סגנון הלמידה הייחודי שלו, עם יותר ממאה שנים של חינוך, הפופולריות של גן מונטסורי הולכת

הרשמה לביה״ס המונטסורי - ״החופש ללמוד״ כיתות רב גילאיות א׳-ג׳, ד׳- ו׳.

ההרשמה בעיצומה
דילוג לתוכן