שיטות למידה של מונטסורי יכולות להפוך לפעילות גם בבית –
שיטת מונטסורי בבית – אתם יכולים בקלות להביא את העקרונות של שיטה זו לתוך הבית שלכם ועשייה זו יכולה להיות גשר שלא יסולא בפז לחיזוק מה שילדכם לומדים בבית הספר.
שיטת מונטסורי בבית: הנה כמה דרכים לבנות את הקשר הזה –
1. סביבה מוכנה – עידוד סדר, עצמאות ומוטיבציה עצמית הוא הבסיס להוראת מונטסורי.
בבתי ספר, כיתות מעוצבות מאפשרות לתלמידים לפתח את היכולת לדאוג לעצמם ולסביבה הסובבת.
אתם יכולים להכין את הבית שלכם בצורה דומה.
2. התארגנות – יש מקום לכל דבר כי זה מאוד ידידותי לילדים מה שאומר שילדים יודעים איפה למצוא את מה שהם צריכים, ויש מקום לשים דברים אחרי שהם מסיימים.
סביבה מסודרת גם מפחיתה את הסחות הדעת, ומאפשרת לילדים להתמקד במשימה כמו שצריך.
3. לפשט את ביתכם – פישוט הסביבה הביתית מאפשרת לילדכם להבין מה מצופה ממנו.
עם התמיכה, העידוד והתזכורות העקביות והעדינות שלכם, הכוונה להורים, אפילו ילדים קטנים יכולים להחזיר חפצים למקומות הנכונים.
לדוגמה, הגבלת מבחר הצעצועים ומתן מדפים פתוחים (במקום קופסאות צעצועים בהן מוערמים צעצועים) בגובה העיניים של הילד מאפשרת להם לראות את כל האפשרויות ולמקם את הפריטים במקומות הנכונים.
מיון פריטים קטנים יותר כמו פאזלים, ציוד אמנות ואבני בניין לפי קטגוריות לתוך מגשים או סלים, זאת גישה הרבה יותר קלה לילדיכם.
שמירה על צעצועים נוספים באחסון שיוחלפו כאשר אתם צופים בילדכם מתעייפים או משתעממים מהפריטים הזמינים כעת, ישאיר אותה מעוניין לשחק עם אהובים חדשים ומוכרים, תוודאו שחדרי ילדיכם תמיד ישאר מסודר.
לפניכם כמה פרטים על איפה כדאי לכם להשתמש בשיטת מונטסורי הזו בבית-
חשוב לציין שניתן להשתמש בגישת המונטסורי לסביבת הבית בכל חלל, היא שימושית במיוחד בחדרי שינה לילדים ובחלל משפחתי משותף במטבח.
1.חדר שינה – חדרי שינה המתאימים לילדים בכל הגילאים צריכים להיות מסודרים ובעלי עמדות מנוחה, טיפול עצמי והלבשה מוגדרות בבירור.
חשוב מאוד לטפח עצמאות והערכה עצמית, הרהיטים צריכים להיות בגודל של ילדים וקלים לשימוש.
לדוגמא – בגדים תלויים נמוך וארון בגדים מוגבל לבחירה יאפשרו לילדכם לבחור את בגדי היום ולארוז אותם באופן עצמאי, תוך הנחת בסיס לשמירה על סדר ומאורגן בעתיד.
עבור ילדים גדולים יותר ובני נוער, חלל חדר השינה צריך לספק מקום לישון, לשחק ולעבוד, ועליו לאפשר לילדים שלכם להרגיש בעלות על המרחב שלהם.
חדר השינה יכול לבטא את האישיות והתחומי עניין הייחודיים של ילדכם, למשל, לתת להם לבחור את יצירות האמנות שלה ולצבוע את הצבע שלה, ולתת לה להיות גאה בטיפול בתחומה.
כל אזורי חדרי השינה צריכים לספק הזדמנויות לשלוט בבלגן כדי לחזק את הערך של ארגון וטיפול בסביבה, וילדיכם צריכים להיות האחראים הבלעדיים לשמור על המרחב שלהם נקי ומסודר.
במיוחד כאשר ילדכם מבוגרים ואחראיים על השלמת קריאה עצמאית או שיעורי בית בבית, חלל העבודה שלה צריך לספק מרחב עבודה נקי ולא מפריע לריכוז.
2.המטבח – כניסה לילדים צעירים למטבח היא אחת הדרכים הקלות ביותר לתמוך בעצמאות הגוברת של ילדכם בבית.
ניתן להציב מצרכים על מדפים נמוכים ונגישים כך שילדכם יוכלו לעשות בחירות ולהיות אחראים להצבת פריטים במקומות הנכונים.
שרפרף שיהיה מונח ליד השולחן יעזור לילדכם לעמוד עליו ולהיות בגובה הכיור בשטיפת כלים או בהכנת ארוחות.
אם למטבח שלכם יש מספיק מקום, חשוב שיהיה שולחן וכיסאות בגובה של ילד, כך שילדכם יוכלו להשתתף בהכנת האוכל, לשבת בנוחות ולנקות בקלות.
חשוב להשתמש בכלים איכותיים, סכו"ם וכלי מטבח אחרים המתאימים למידת ילדכם במקום כלים מפלסטיק, שיאפשרו להם ללמוד שימוש נכון בכלים אמיתיים הכוונה מנירוסטה לאכילה והכנת אוכל.
לדוגמה, שימוש בקנקן קטן בגודל ילד ובכוס מים קטנה יכול לאפשר לילדכם לשפוך מים כאשר הם צמאים, ללמד אותם להשתמש בכלי אוכל כדי לאכול, ולתמוך בהם לטפל בצרכיהם באופן אוטונומי יותר.
ככל שהילדים מתבגרים, הסביבה המשפחתית צריכה לצמוח איתם ולשים לב לתמיכה בעצמאותם בגישה למרחב ובטיפול בו.
המפתח הוא לכלול את ילדיכם בפעילויות היומיומיות של המשפחה כולה מההתחלה זה כולל פעוטות ובני נוער.
מה תפקידם של ההורים בתמיכה בתרגול שיטת מונטסורי משפחתי בבית?
1.צפייה –
הקדישו זמן לצפות בילדכם בבית ואל תפריעו לפעילויותיהם.
האם היא יכולה לשמור על סדר סביר? האם החומרים מאוחסנים במקום ייעודי? אם לא אתם כהורים – בדיוק כמו מורים מונטסורים – צריכים לשקול את הסביבה של ילדכם לדוגמא-
- האם יש יותר מדי אפשרויות בחירה?
- האם האפשרויות הזמינות כבר לא מעניינות או מאתגרות?
- האם קשה לילדכם להניח חפצים כמו שצריך?
יכולת הריכוז היא מיומנות חשובה ללמידה.
אתם יכולים לעזור לטפח את תשומת הלב של הילדים בכל גיל על ידי התבוננות בגורמים המעוררים את העניין של הילדים ומספקים הזדמנויות לרדוף אחריהם.
הכינו עבורם חומרים כדי לחקור דברים שמרגשים אותם.
2. ניהול ותרגול –
ניהול מוצלח של משימות ביתיות ומתן תרגול מסייע מהגילאים המוקדמים ביותר.
עבור ילדים צעירים, במקום לתייג מקומות מדפים כדי לסמן לאן חפצים הולכים, הדגימו לילדכם את מקומו המתאים של חפץ ותרגלו את הנחתו איתם.
ייתכן שתצטרכו להפגין מיומנות חדשה כמה פעמים, אבל בקרוב ילדכם ישננו את השגרה וסוף סוף יתחילו לנהל את השגרה בעצמם!
חשוב לציין שהשיטה מתאימה גם לילדים גדולים יותר.
הדגימו כיצד לבצע פעילות חדשה, כגון הפרדת כביסה, העמסה והפעלת מכונת הכביסה, והזמינו את ילדכם להתאמן בהדרכתכם.
כשהילדים יסיימו לתרגל את המשימה הם בעצמם ירצו ויעזרו משמעותית בבית!
3. חתירה למגע –
חשוב לציין על המאפיינים של ילדים בגילאים שונים, יחד עם מחשבות על מה אתם כהורים יכולים לעשות כדי לתמוך בהם בבית.
הנה לכם את כל הגילאים-
- תינוקות ופעוטות עד גיל 3
- ילדים בגיל הרך 2.5-6
- ילדים בגילאי היסודי 6-12
- בוגרים בתיכון 12-17
4. הסתגלות –
בהתבסס על התצפיות שלך, שנה את הסביבה כדי להבטיח את הצלחתם, העניין והעצמאות של ילדכם.
עבור ילדים גדולים יותר, עבדו יחד כדי לערב אותם בתהליך קבלת ההחלטות.
תנו להם אפשרויות בחירה, אך וודאו שאתם מרוצים מכל האפשרויות הקיימות כדי שתתמכו בילדכם.
5. תרגול כישורי חיים אמיתיים –
תלמידי מונטסורי לומדים לדאוג לעצמם ולכיתה שלהם ולהיות מועילים לאחרים.
הם מנקים שולחנות, מארגנים מדפים, מכינים ארוחות, עוזרים לילדים צעירים יותר.
בנוסף לסיפוק של שליטה בכישורי חיים, הם מתחילים לראות את עצמם כחברים אמיתיים ומוערכים בקהילה.
יצירת סביבה המעודדת את ילדכם לעזור בבית וזו יכולה להיות בעלת יתרונות דומים.
ילדים קטנים יכולים לקלף ירקות, לקפל בגדים, להתאים גרביים ולדאוג לבעלי החיים.
בני נוער יכולים למיין דואר ולהוציא זבל.
בנוסף בני נוער יכולים לקרוא לאחים הקטנים שלהם לעזור בתיקון הבית ועוד.
6. טיפוח מוטיבציה פנימית –
ילדים מוכנים ביותר לעסוק כשהם מרגישים שלעבודתם יש ערך מובנה.
חלק מההורים משתמשים בתגמולים חיצוניים כמו דמי כיס, כוכבי זהב והטבות מבוססות זכויות.
אבל שיטת מונטסורי מבוססת על האמונה שלגאווה והנאה בעבודה של הילדים יש השפעות מתמשכות ומשמעותיות שאינן מהישג ידם של גירויים חיצוניים.
מנקודת מבט של מונטסורי, הם נשמרים כדי להעריך את המאמץ של הילדים ולעודד מסירות ומחויבות למשימה ולא לתוצאה של עבודתם על ידי עידוד והערכת המאמצים של ילדיכם בבית, אתם כמו המורים שלהם תעזרו לטפח מוטיבציה פנימית שתשרת אותם לאורך כל חייהם.