חינוך מסורתי בעקבות חינוך מונטסורי –
לפני שנפרט על כך שהחינוך המסורתי הולך העקבות החינוך המונטסורי. טיפה רקע:
בטח שמעתם על בתי ספר מונטסורי, ואולי אפילו יודעים שהם זוכים לכבוד רב, אבל כמה אתם יודעים על שיטת מונטסורי? התוכנית, שפועלת כבר למעלה ממאה שנה, ממשיכה להיות אחת השיטות הטובות ביותר לחינוך ילדים צעירים בעולם.
האם אתם מכירים את ההיסטוריה וההשפעה של התיאוריה החינוכית פורצת הדרך הזו?
בואו נתחיל..
שיטת מונטסורי פותחה באיטליה בתחילת המאה ה-20.
ד"ר. מריה מונטסורי הייתה אישה יוצאת דופן, רופאה, מחנכת ומחדשת בתקופה שבה נשים היו מוגבלות במידה רבה לתפקיד האישה והאם.
מתוך אמונה שילדים יפיקו תועלת יותר מהניסיון ומהמניפולציה המעשית של חומרים מאשר מהוראה ישירה, היא פתחה את בית הספר הראשון שלה ב-1907.
ב-1909 היא החלה להכשיר מורים והרשימות שלה הוסבו לספרה הראשון.
שיטת מונטסורי הגיעה לארצות הברית בשנת 1912 והיא פופולרית מאוד כבר למעלה ממאה שנים.
בזכות שיטת חינוך מונטסורי, פני החינוך השתנו לא רק באיטליה, אלא גם בעולם.
החינוך המסורתי החל ללמוד ממונטסורי בהרחבה במושגים הבאים:
- כל התפתחות הילד: בתי ספר פועלים על פי רעיון זה תוך התמקדות בפיתוח אופי ובהישגים לימודיים. זהו מעבר חשוב של מיקוד מ'הוראה לניסוי' אל עבר פיתוח היכולות הקוגניטיביות, הפיזיות, היצירתיות והחברתיות-רגשיות של הילד.
למידה פרטנית: החינוך המסורתי עבר לקראת הכרה בסגנונות למידה שונים ובמידה מסוימת התחשבות בלמידה בהנחיית הלומד. בבתי ספר במונטסורי, תכנית הלימודים כל כך רחוקה מחינוך "גודל מתאים לכולם", שאפילו רמות הכיתה גמישות, מקובצות לפי מידת ההתפתחות ולא לפי גיל כרונולוגי. זה מאפשר לילדים ללמוד בקצב שלהם, וההוראה בכיתה בנויה בצורה כזו שהתלמידים מסוגלים להשלים משימות לפני שהם ממשיכים הלאה, מה שנותן להם תחושה של הישג.
- למידה משולבת: בתי ספר מסורתיים מתחילים להתמודד עם הרעיון של בניית מושגי מפתח על פני נושאים שונים בתכנית הליבה. על ידי מראה לתלמידים את הקשרים בין תכניות לימודים שונות, נותן להם את ההזדמנות ליישם את המיומנויות שלמדו, והצעת הזדמנויות ללמוד מיומנויות בעולם האמיתי, אנו מלמדים אותם לחשוב בעצמם בביטחון עצמי גדול.
חשוב לדעת!
במרכז שלנו יש גנים מונטסורים בגילאי 1-6
ובתי ספר מונטסורים מכיתה א'-ה'
לפרטים והרשמה למרכז מונטסורי